Science Bulletin

Stendera biedrība un LNB sāk jaunu tradīciju – akadēmiķa Jāņa Stradiņa piemiņai veltītus akadēmiskos lasījumus

Stendera biedrība un LNB sāk jaunu tradīciju –  akadēmiķa Jāņa Stradiņa piemiņai veltītus akadēmiskos lasījumus

Stendera biedrība sadarbībā ar Latvijas Nacionālo bibliotēku sāk jaunu tradīciju – akadēmiķa Jāņa Stradiņa piemiņai veltītus akadēmiskos lasījumus. Jāņa Stradiņa zinātnisko interešu loks bija apbrīnojami daudzpusīgs, tādēļ gadu no gada lasījumu tematika tiks mainīta, fokusējoties uz sabiedrībai un zinātnei aktuāliem un būtiskiem jautājumiem. Pirmie Jāņa Stradiņa akadēmiskie lasījumi “Kas ir un kas nav Sēlija? Sēlijas robežas laikā, telpā un sabiedrības apziņā" notiks 2020. gada 8. decembrī, Latvijas Nacionālas bibliotēkas Ziedoņa zālē.

Pirmajos lasījumos uzmanības lokā būs Sēlijas tēma. Šo izvēli noteica divi apsvērumi. Pirmkārt, lasījumu organizatori vēlējās turpināt akadēmiķa Jāņa Stradiņa aizsākto Sēlijas popularizēšanu. Otrkārt, Sēlijas problemātikai nozīmību piešķir administratīvā reforma un gaidāmais likums par kultūrvēsturiskajiem novadiem. Akadēmiskajos lasījumos ir uzaicināti piedalīties dažādu jomu eksperti, lai vispusīgi un starpdisciplināri aplūkotu izvirzīto tēmu un rosinātu sabiedrību uz diskusiju.

Sēlijas nosaukums latviešu toponīmikā ir pastāvējis ilgi, nereti dažādos kontekstos lietots sēļu etnonīms. Zemju robežas, kas veido Sēliju, ir mainījušās, lai arī nedaudz. Sēlija un tās iedzīvotāji ir vienots veselums dažādos aspektos. Tomēr, kas ļauj definēt kultūrvēsturisko novadu, cik tālu sniedzas Sēlijas robežas materiāli un garīgi, kas ir sēļi un vai sēļu identitāte ir atšķirīga no kaimiņu novadu identitātēm tam kopīgi tiks meklētas atbildes pirmajos Jāņa Stradiņa akadēmiskajos lasījumos.

Latvijas Nacionālajā bibliotēkā plānots atklāt akadēmiķa Jāņa Stradiņa lasītavu, kur interesentiem būs pieejama daļa no viņa unikālās bibliotēkas. Lasītavā grāmatas un iespiedmateriālus būs iespējams pētīt, sēžot vēsturiskajā akadēmiķa krēslā pie lielā Stradiņu rakstāmgalda.

 

Read 161 times